אימונים   »  שאלות נפוצות באימון כושר   »  הכאבים בצד במהלך ריצה

הכאבים בצד במהלך ריצה

כל מי שרץ, בעיקר רצים מתחילים, מכירים את התופעה כאב חד בצד של הבטן, שאוחז ולא מרפה במשך כל הזמן הריצה.
נראה שכמעט כל ספורטאי חווה את התופעה המרגיזה הזו. במיוחד מי שאינו מורגל בביצוע פעילות גופנית. מדובר בתחושת כאב שהולכת ומתפתחת בצידי הבטן דקות ספורות לאחר שהתחלנו לרוץ. בדרך כלל הכאב מופיע בצד ימין של הבטן והוא אינו עוזב אותנו כל עוד נמשיך לרוץ.

• איך לבחור נעלי הליכה?

כאב בצד

כאב בצד הוא אחד מהכאבים היותר מציקים ממנו סובלים אנשים העוסקים בספורט ובפעילות גופנית. למרות שלא מדובר בפציעת ספורט, נראה שאחוז גבוה מהרצים החובבים סבלו מהתופעה המרגיזה הזו. 
הכאב המאפיין את התופעה הוא כאב חד המופיע מתחת לחלק התחתון של הצלעות. הכאב נגרם בדרך כלל לאחר תחילתה של פעילות גופנית חזקה ועצימה. הכאב מופיע בעת ביצוע פעילויות גופניות עם תנועות של מעלה ומטה, לדוגמא: ריצה, קפיצות, ולא בפעילויות כמו אופניים או שחייה. התופעה נפוצה יותר בקרב ספורטאים מתחילים. 

מה גורם לכאב בצד?

עד לאחרונה לא היה הסבר ברור לאותו כאב שמתחיל להציק  דקות ספורות לאחר תחילתה של הפעילות. כיום חושבים החוקרים שמקורו של הכאב הוא במתיחתן של הרצועות של שרירי הסרעפת אל האיברים הפנימיים.השילוב בין חבטת הרגליים בקרקע במהלך הריצה לבין פעולת השאיפה והנשיפה גורם למתיחתן של הרצועות.
כאשר אנו שואפים, הריאות מתמלאות באוויר והסרעפת נדחסת כלפי מטה. ולהיפך, כאשר אנו נושפים הריאות מתכווצות והסרעפת עולה כלפי מעלה. כאשר הנשיפה מתרחשת בעת המפגש של רגליים עם הקרקע, הכבד יורד כלפי מטה והסרעפת עולה כלפי מעלה. פעולה מנוגדת זו גורמת למתיחה של הרצועות. נראה שהמתיחה החוזרת ונשנית גורמת לכאב אופייני בצד בזמן פעילות גופנית.

כיצד למנוע את הכאב בצד?

• על מנת למנוע את הכאב בצד במהלך הריצה מומלץ לנשום נשימות שוות ועמוקות. 
• עיתוי האכילה.
• שיפור את כושר האירובי.
• הרבה במתיחות.
• חיזוק את שרירי הליבה. 
• לשתות מים לפני פעילות גופנית.

איך לרוץ נכון?
מה עדיף פעילות בחוץ או הליכון?
איך להימנע מפציעות ריצה?

על כותב המאמר: 
מולי אפשטיין, פיסיולוג מאמץ,  המרכז לרפואת ספורט ולמחקר מכון וינגייט