תזונה   »  שאלות נפוצות בתזונה   »  פירמידת המזון

פירמידת המזון

משרדי הבריאות בעולם מפרסמים פירמידת מזון מומלצת,שאמורה לתת לנו כיוון נכון לתזונה בריאה ונכונה.
פירמידת המזון מייצגת גישה תזונתית כוללת, הכוללת את כל אבות המזון ללא יוצא מן הכלל, לעומת דיאטות ידועות שדוגלות על הפרדה בין אבות המזון או ויתור מתפריט של אחד מהן.

פירמידת המזון מחולקת לקטעים יותר רחבים ויותר צרים, ככל שהביטוי הגרפי של הקבוצות מזון גדול יותר בפירמידת המזון, כך יש לאכול ממנה יותר.

לדוגמא: קבוצת הירקות שווה בגודלה לקבוצת הדגנים, אבל גודלה של קבוצת הפירות קטן יותר, ולכן יש לאכול ממנה פחות.

קצת הסבר על מרכיבי פירמידת המזוןפירמידת המזון

קבוצת הדגנים – כל ההנחיות הרשמיות ממליצות על דגנים מלאים כמרכיב עיקרי בתפריט, כל עוד הדגנים מלאים זה לא יהיה חשוב באילו תבחרו לתזונה יומיומית.

קבוצת ירקות – כל המחקרים מראים כי אכילה של ירקות רבים עוזרת להפחית משמעותית את הסיכון למחלות סרטן,לב,סוכרת,יתר לחץ דם ועוד. מומלץ לשלב באוכל ירקות מכל הצבעים.

קבוצת קטניות – קטניות עשירות בפחמימות מורכבות,אך יתרונם הבולט שאינדקס הגליקמי שלהן נמוך יותר מדגנים, וכך תרומתם לשמירת משקל תקין טובה יותר.

קבוצת פירות – בפירות יש כמות גדולה של ויטמינים, נוגדי חימצון וסיבים תזונתיים שתורמים רבות לבריאותנו. אם כל היתרונות יש לא להפריז בכמויות הפירות שאנו אוכלים ביומיום, בשל ההשפעה על איזון רמות הסוכר בדם, המאפיינת חלק מהפירות (ענבים, תמרים ועוד).

קבוצת המזונות העשירים בשומנים בריאים – אין סוף יתרונות בריאותיים נקשרים בשנים האחרונות לאומגה 3, החל במניעת מחלות לב, סרטן וכו'.

קבוצת מוצרי חלב – מחקרים רבים מראים שרמות גבוהות של סידן וויטמין D , יחד עם השלמה חשובה של חלבון מלא וויטמין B12, הופכים את מוצרי החלב לחשובים מאוד בתפריט יומיומי לבריאות טובה. מבין מוצרי החלב מומלצים יותר מוצרי יוגורט ומוצרים שעשויים ממי גבינה.

 מה שחשוב לזכור זה שמירה על תזונה בריאה ונכונה. לא לאכול מאכלים שמכילים הרבה שומן, להקפיד על אכילה ממזונות טבעיים ומלאים שגורמים לתחושת שובע, ולא פחות חשוב להיות פעילים מבחינה גופנית כמה שיותר.