תזונה   »  שאלות נפוצות בתזונה   »  הפירמידה הישראלית

הפירמידה הישראלית

תזונה וצריכת מזון ידועים בשנים האחרונות כמרכיבים הכרחיים וייחודים בשמירה על בריאות נאותה. חשיבותם רבה במניעת מחלות כרוניות בעתיד.

לארגוני הבריאות מתברר כי האנשים מתמודדים עם שפע של מידע תזונתי ממקורות רבים ושונים ומתקשים למלא אחר המלצות תזונתיות המותאמות עבורם. בין הגורמים לכך ניתן למנות את פרסומי המזון והשיווק הנרחבים שנעשים, זמינות ונגישות המזון המתועש ואופי החיים המודרני והמהיר.

המחלקה לתזונה, שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות, ממליצה על שימוש בפירמידת הישראלית החדשה להדרכת הציבור הרחב, השמה דגש על צריכת מזון מגוונת ושילוב הרגלי אורח חיים בריא, כמו שתיית מים וביצוע פעילות גופנית יומית.

בפירמידת המזון שש קבוצות מזון, מתוכן חמש מומלצות לצריכה יומיומית. הקבוצה השישית  (הממתקים וכו'), המופרדת מגוף הפירמידה, אינה הכרחית לשימוש. ניתן להשתמש במזונות מתוכה לפעמים, אך לא באופן קבוע ויומי. מבנה הפירמידה מתאר את הכמות היחסית בין שש קבוצות המזון. ככל שעולים בכיוון הקודקוד, הכמות היחסית לאכילה הולכת וקטנה.

קבוצות המזון

הנה שמות שש  קבוצות המזון בפירמידה, פלוס מאפיינים עיקריים של הרכב הקבוצות והנחיות לצריכתן.

1. קבוצת הדגנים -  היא הקבוצה הראשונה, ממנה יש לאכול באופן יחסי כמות גדולה יותר. בקבוצה זו נמצאים מזונות עשירים בפחמימות מורכבות אך גם סיבים, חלבונים ויטמינים ומינרלים..

2. קבוצת הירקות וקבוצת הפירות -  ההמלצות לאכילה משותפות, אך ההמלצות מדברות על יחס של שני-שליש ירקות ושליש פירות.

3. קבוצת המזונות העשירים בחלבונים -  קבוצת המזונות העשירים בחלבונים הן בקומה השלישית של הפירמידה. כשמה כן היא, כוללת מזונות העשירים בחלבון ומתחלקת לשתי תת קבוצות. כל תת קבוצה חשובה וייחודית בתרומתה בתפריט היומי ולכן נעשתה הפרדה משנית ל-"מוצרי בשר" (מקור של ברזל, ויטמין B12 ועוד) ו"מוצרי חלב" (מקור לסידן, ויטמין D ועוד).

4. קבוצת המזונות העשירים בשמנים -  מכילה מזונות עם שמנים ושומנים אך כוללת את השמנים והשומנים העשירים בשומן לא רווי  לרוב ממקור של שמנים צמחיים, המומלצים יותר. שומן רווי ממקור צמחי או מבעל חי אינו מומלץ לצריכה. 

5. קבוצת הממתקים, החטיפים, שתייה מתוקה -  מכילה מזונות  עשירים בשומן וסוכר, לעיתים גם מלח. מזונות אלה אינם הכרחיים לבריאותנו הפיזית והתזונתית, אך קשורים בנהגי אכילה ותרבות. ההמלצה היא להמעיט ולהפחית השימוש בהם. הם אינם חיונים בסל המזון היומי או השבועי.

פירמידה ישראלית

המסרים העיקריים בפירמידה

1. אכלו מגוון -  יש לבחור מזונות מכל חמש הקבוצות בגוף הפירמידה. במשך היום יש לגוון גם בבחירת מזונות שונים מתוך כל קבוצה. רצוי  שכל ארוחה תכיל מזון משלוש קבוצות מזון לפחות.

2. בכל קבוצת מזון יש מזונות המומלצים פחות לצריכה - למשל: חמאה  ומרגרינה במזונות עשירים בשמנים, גבינה צהובה - במזונות עשירים בחלבונים, מוצרים מקמח לבן (פיתה מקמח לבן) וכדומה.

3. העדפת מוצרים דלים בשומן - מוצרי חלב ומוצרי הבשר עדיפים אלו המכילים פחות שומן.

4. העדפת מוצרים המכילים פחות מלח ופחות סוכר - למשל פחות אבקות מזון, רטבים ומרקים להכנה מהירה.

5. העדפת מזונות המכילים סיבים תזונתיים - כמו דגנים מלאים, קטניות, ירקות פירות.

6. צרכו מזון באופן יחסי למיקום הקבוצה בפירמידה - מומלץ לאנשים בריאים לאכול באופן יחסי יותר פריטי מזון מקבוצה הנמצאת בתחתית הפירמידה מאשר מזונות מקבוצות מזון במעלה הפירמידה.

7. שתייה - מומלץ להרבות בשתיית מים. לאורך כל היום בארוחות וביניהן. המסר החשוב הוא להרבות בשתיית מים, מים מכל הסוגים המותרים לשתייה. מי הברז בישראל מומלצים לשתייה.

8. פעילות גופנית - נמצאת ברקע הפירמידה מקשרת בין האכילה ובין השמירה על משקל גוף תקין ומניעת השמנה. זאת כך שהאכילה (הכנסת האנרגיה) תתאזן עם הוצאת האנרגיה הכרוכה בפעילות גופנית יומיומית כמו למשל פעילויות ספורט, הליכה, תעסוקה פעלתנית.  

"תזונה נבונה" הוא מושג ישראלי המתייחס לכך שיש צרכים ייחודיים לכל אדם הקשורים בגיל, במין, בפעילות הגופנית שהוא מבצע ובהעדפות מזון לפי טעם ותרבות. זאת בנוסף  להתאמות אישיות, ייחודיות לכל אדם. 

בפירמידה הישראלית אין הסבר מפורט על כמויות המזון המומלצות לפרט, בגלל השונות הגדולה בין האנשים ובצרכים התזונתיים שלהם. יחד עם זאת, הקפדה על העקרונות והמסרים בפירמידה יעזרו בבחירת מיטבית של המזונות, ויאפשרו קבלת אנרגיה ורכיבי תזונה ברמה נאותה ויקדמו את בריאות האוכלוסייה.

הבריאות בידינו: שילוב של תזונה נבונה ושל פעילות גופנית באורח החיים היומיומי שלנו יקדם את בריאותנו !!!


מקור הכתבה - משרד הבריאות, שירות בריאות הציבור