תזונה   »  שאלות נפוצות בתזונה   »   הרזיה נבונה - משולש הזהב
 הרזיה נבונה - משולש הזהב

 הרזיה נבונה - משולש הזהב

מאת: מורן לסקוב דיאטן קליני ומדריך כושר גופני

אורח החיים המודרני מנתב את כולנו למסלול של מיעוט בפעילות גופנית מצד אחד וצריכת מזון בעל ערך קלורי גבוה מצד שני. זהו תהליך מתמשך שגורם לנו לעלות במשקל בדרגה קלה עד קשה. עודף משקל וחוסר בפעילות גופנית הם הגורמים העיקרים להשמנה ולכן כאשר מקפידים יותר בשני תחומים אלו, אנחנו מיד רואים תוצאות בגופנו: ירידה במשקל, ירידה בהיקפים, שיפור מדדי דם, הרגשה כללית טובה יותר בטווח הקצר והארוך.

חשוב לציין שהגוף שלנו הוא כמו צמח: חייבים להשקות אותו על בסיס קבוע. כל עוד הצמח מקבל מים ודשן, הוא יצמח וילבלב וכך גם גופנו, כל עוד נשקה אותו במים, נאכיל אותו במזון מזין ומשביע, במינון הנכון ובתזמון הנכון וגם נבצע פעילות גופנית, הגוף שלנו יהיה בריא יותר, אך עלינו להתמיד ולעשות כך לאורך כל חיינו וכאן הרבה מאוד אנשים נתקלים בקושי – כיצד לשמר את אורח החיים הבריא.

מהו הפתרון ? רבים מאיתנו ניסו אינספור של דיאטות שונות שחלקן הניבו תוצאות וחלקן פחות. התפיסה הרווחת בקרב האוכלוסייה שדיאטה טובה מניבה תוצאות מהירות ולכן הם ממהרים אל המטרה הסופית. אימון משקולותלאחד מומלץ להוריד 5 ק"ג ואילו לאחר 30 ק"ג. כאן דווקא המשל של הארנב והצב מתאים יותר כיוון שככל שנעשה זאת בקצב מהיר יותר, התהליך יהיה יותר טראומטי לגופינו. זה יבוא לידי ביטוי בירידה בקצב חילוף החומרים בגוף, פגיעה במערכת החיסון, סיכון לפגיעה באיברים חיוניים כמו הלב, סיכון לפגיעה בעתודות הסידן בגוף ומחסור במינראלים חיוניים אחרים שנגרמים כתוצאה מדיאטות קיצוניות שאינן מספקות את המרכיבים החיוניים לגופנו. כאשר אנחנו צורכים מעט מאוד קלוריות מהמזון, הסיכוי לחסרים תזונתיים יותר גבוה, כתוצאה מהגרעון הקלורי, הגוף מחפש אלטרנטיבות אחרות. אופציה ראשונה היא להזין את עצמו מעצמו, כלומר להשתמש במאגרי אנרגיה המצויים בגוף לצרכיו השונים.

מאגר האנרגיה העיקרי נמצא בתאי השומן, מאגר אנרגיה שני הוא מאגר הסוכר בשריר, מאגר האנרגיה השלישי הוא מאגר סוכר בכבד ואלטרנטיבה זמינה נוספת זו רקמת השריר המורכבת מחלבונים. הגוף יודע לפרק את החלבונים הללו ולהפוך אותם לסוכרים לצרכים אנרגטיים של הגוף. מאחר ואנחנו מאבדים רקמת שריר בתהליך של הרזיה, אנחנו מאבדים מהיכולת שלנו לשרוף קלוריות. שריר זו רקמה ששורפת קלוריות, כלומר, יותר שריר יותר שריפת קלוריות.
בתהליך הרזיה רצוי לשמר כמה שניתן את רקמת השריר וזאת ניתן לעשות באמצעות משולש הזהב:

תזונה נבונה + פעילות גופנית אירובית  + אימון כוח. באופן הזה, אנחנו מציבים לגופנו אתגר חדש – לפרק את מאגרי האנרגיה באופן ממוקד יותר לכיוון תאי השומן מאחר והגוף פעיל יותר. בתהליך זה, יש חשיבות למסת השריר ולכן הגוף מעדיף לפרק את תאי השומן ופחות את רקמת השריר. פרקנו שומן, שימרנו שריר, ירדנו יותר בהיקפים ופחות במשקל, שימרנו את היכולת של הגוף שלנו לשרוף קלוריות ולכן קצב חילוף החומרים לא נפגע. משולש הזהב מסייע להרזיה בריאותית, למניעת מחלות ולאורח חיים בריא.