תזונה   »  שאלות נפוצות בתזונה   »  ארוחת בוקר גדולה תורמת להרזייה
ארוחת בוקר גדולה תורמת להרזייה

ארוחת בוקר גדולה תורמת לירידה במשקל

מאת: תזונאית ודיאטנית קלינית בעלת רשיון של משרד הבריאות ותואר ראשון בתזונה קלינית

כולנו מחפשים דרכים חדשות, מגוונות ומעניינות לרדת במשקל ולשמור עליו נמוך לאורך זמן.

ובכן ממחקר חדש נמצא כי אכילה של ארוחת בוקר משביעה ומלאה תורמת להשגת המטרה...
 
ארוחת בוקר גדולה תורמת לירידה במשקל
 
מחקר שבוצע על אוכלוסיית נשים שמנות מראה שנכון הדבר- ארוחת בוקר גדולה עוזרת לרדת במשקל.
 
לאחר הניסוי שנערך באוניברסיטת וירג'יניה החוקרים ממליצים על ארוחת בוקר גדולה ועשירה בשעות הראשונות של היום, שצריכה להכיל הרבה פחמימות, חלבונים ואפילו (כן, כן) - שוקולד. ארוחה כזאת תשמור אותנו שבעים לאורך היום ותגרום לנו לשלוט באכילה שלנו וכך- לרדת במשקל.
 
ובכן, מהי אותה "ארוחת בוקר גדולה" ?
 
לפי המחקר זוהי ארוחת בוקר עשירה המכילה כוס חלב, ביצה, 2 פרוסות גבינה צהובה או 4 כפות גבינה רכה, ושתי פרוסות של לחם מדגנים מלאים עם כפית חמאה. ארוחה כזאת מומלצת ע"י החוקרים בחו"ל והיא מכילה כ-600 קלוריות. החוקרים טוענים שכאשר נאכל ארוחת בוקר שכזאת לא נרגיש צורך ביותר מ-600 קלוריות נוספות במשך היום כולו, וכך נרד במשקל תוך זמן קצר.
 
למה זה עוזר להרזיה?
 
כשבעלי חיים (כולל בני אדם) מתעוררים בבוקר- גופם ומוחם מתוכנתים למצוא מזון מיד. המוח צריך אנרגיה במהירות, ואם לא נאכל במהירות הוא יחפש מקורות אחרים לקחת מהם אנרגיה- הוא יפנה לשרירים ויפרק אותם כדי לספק לעצמו אנרגיה. לאחר מכן נרגיש רעב למשך היום כולו, זהו כמובן הגורם להשמנה. כאשר מספקים אנרגיה רבה בבוקר- ירגיש גופינו שבע ורגוע לאורך היום כולו וזהו המפתח לירידה במשקל.
 
סיבה נוספת – בבוקר, הורמון ששמו סרוטונין נמצא ברמות גבוהות בגופינו.
 
לסרוטונין תפקיד ראשי בתחושות וברגשות הקשורים ל"מצב רוח", כגון התרוממות רוח כאשר רמתו גבוהה, ודיכאון כאשר רמתו נמוכה. כאשר אוכלים פחמימות ישנו מנגנון המעלה את הסרוטונין בגוף ואנו מרגישים תחושת עילוי ומצב רוח טוב, שאנחנו יכולים להתמכר אליה אפילו. אחר הצהריים יורדות רמות הסרוטונין באופן קבוע- וזוהי השעה הקשה שאנו מכירים בכך שיש לנו חשק עז למשהו מתוק. כשנצרוך את אותו השוקולד בשעה זו נרצה בו כל יום בשעה זו (מי לא מכיר את הצורך למתוק בשעות אחר הצהריים אשר חוזר ומופיע בכל יום?). אם נצרוך את השוקולד בבוקר כאשר רמות הסרוטונין גבוהות
בלאו הכי - השוקולד לא ישנה כלום בהרגשתנו וכך נבטל את אותה התמכרות לעד.
 
לא כולם סבורים כי תוצאות המחקר נכונות. תזונאים רבים טוענים כי ארוחת בוקר עשירה אכן תורמת לירידה במשקל, אך אינה צריכה להכיל מאכלים שאינם מיטיבים עם גופינו כמו חמאה ושוקולד.
 
אני סבורה כי ארוחת בוקר אכן תורמת לתחושת השובע במשך היום- אך יש להתאימה לשגרת חיי המטופלים, ביחד עם התפריט לאורך היום כולו, ועליה להיות תחת עקרונות התזונה הנכונה- איש איש וגופו.