תזונה   »  שאלות נפוצות בתזונה   »  מלח המנפח – איך נפטרים מהנפיחות

 

מלח המנפח – איך נפטרים מהנפיחות
 
לאנשים מסוימים יש לפחות שתי בעיות בחיים, הם רוצים להפחית ממשקלם והם אוהבים מאוד אוכל מלוח. תשאלו מה זה קשור ואיפה הבעיה?
אמנם המלח אכן נטול קלוריות, אך שצורכים אותו בכמויות גדולות מהנדרש יש לו מין תכונה מרגיזה כזאת שמדכאת את ההורמונים הגורמים להפרשת נוזלים. ובמילים יותר פשוטות, הוא יגרום לאצירתם. יותר נוזלים יחזרו מהכליות למערכת הדם במקום להיות מופרשים בשתן. וכך, שאתם עולים על המשקל, תגלו שגם אם שמרתם על כל הכללים וספרתם כל קלוריה, ואפילו עשיתם פעילות גופנית, די שתפריטכם יכיל יותר מדי מלח, והמחוג יראה עלייה במשקל.
 
אותו קילוגרם נוזלים אמנם יופרש מהגוף בתוך יום או יומיים (בתנאי שלא תוכלו כמויות מלח), אך הרגשה של עליה משקל ואי הגעה למטרה הרצויה אחרי כל המשטר אימונים, יכולה לתת מכה קשה למוטיבציה. יהיו כאלה שיתייאשו מכל העסק וירוצו למקרר לפצות את עצמם על עוגמת הנפש. אך גם אם לא תתרגשו מהמשקל, לא תתלהבו ממראה גופכם. אצירת הנוזלים תגרום לכם להיראות נפוחים יותר בעיקר באזור הבטן, הפנים ואצבעות הידיים.
המלח מורכב מ40% נתרן ו60% כלור. תפקידו של הנתרן, בשיתוף עם האשלגן, לאזן את ריכוז המלחים בגוף. מעבר לאצירת נוזלים, עודף נתרן בגוף עלול לגרום בטווח הרחוק לבעיות רבות כמו יתר לחץ דם, בצקות, הפרשת הסידן מהגף ועלייה בסיכון לחלות בסרטן הקיבה.
מלח
כמה זה עודף מלח? על פי המלצות רופאים ודיאטנים מותר לצרוך עד 2,400 מיליגרם נתרן ביום, שזה בערך כפית וחצי שטוחה של מלח. אם תציצו בשורות הבאות, תגלו שאתם חורגים מהצריכה המומלצת בקלות רבה, ושבקלות רבה עוד יותר אתם יכולים להגיע לצריכה הגבוהה פי עשרה מהמומלץ. למה זה קורה? לא רק בגלל שאתם אוהבים להמליח כל דבר אלא גם בגלל תעשיות המזון שממליחות את מאכלינו, כדי לפצות בטעם על היעדר השומן שהוצא מהם בשם הדיאטה ובשם שימור המזון. במקרה הזה תמצאו את המלח תחת שלל שמות כמו: סודיום, גלוטמט, מונוסודיום, גלוטמט וסודיום ניטרט.
 
איך נפטרים מהנפיחות
 
12 המלצות שיעזרו לכם ביומיום 
 
1. ביום שבו החלטתם לצרוך מנה עשירה במלח, הקפידו ששאר המזונות יהיו דלים בו. למשל, אם אכלתם בצהריים ארוחת סינית, המירו בערב את המלפפונים החמוצים במלפפונים טריים ואת הקוטג' בגבינות דלות מלח כמו גבינת קש.
2. בשלו בבית. כך תפחיתו באופן ניכר את המזונות המעובדים ועתירי הנתרן.
3. קראו את תוויות המזון, והשוו אותו למוצר אחר. העדיפו את זה שיכיל הכי פחות נתרן.
4. העדיפו אבקות מרק ללא מונוסודיום גלוטמט.
5. אל תמליחו אינסטינקטיבית כל מזון, תטעמו אותו קודם.
6. הוסיפו מלח בסוף הבישול ולא בתחילתו. כך כמות קטנה של מלח תיספג ותשמר את הטעם.
7. הרבו בשתיית נוזלים. המים יסייעו לגוף להפריש את הנתרן, אפילו בתוך חצי שעה מרגע האכילה.
8. אין ספק שמרק ירקות הוא מנה דיאטתית מבורכת, בפרט כשהמרק ביתי.
9. השתמשו בעשבי תיבול במקום מלח.
10. העדיפו מלח שמקורו מצמח המלייח, שאתו אפשר להשיג בחניות טבע.
11. הקטינו את צריכת המזון החריף. ככל שהמזון חריף יותר, כך הוא מכיל כמות גדולה יותר של מלח.
12. אשלגן – מינרל זה תוכלו למצוא בירקות ירוקים, פטרוזיליה, מנגולד, קטניות, פירות הדר, עגבניות, בננה, פירות יבשים ודגנים מלאים. מינרל זה עושה את הפעולה ההפוכה של נתרן – במקום לעצור נוזלים הוא משתן אותם.