אימונים   »  שאלות נפוצות באימון כושר   »  דלקת בקרסול עקב אימון כושר

 

דלקת בקרסול עקב אימון כושר

שורת תיאור: דלקת בקרסול עקב אימון היא תופעה נפוצה ולא נעימה. למדו כיצד היא מתרחשת, כיצד ניתן לטפל בה והכי חשוב - כיצד ניתן להימנע ממנה.

כשאנחנו חושבים על דלקת ישר עולה לנו בראש תמונה של זיהומים שנגרמים מסיבה חיצונית כמו חיידקים. עם זאת ובעיקר בעולם הספורט, דלקת פנימית בשרירים/גידים נובעת מהצורך של הגוף לתקן ולשקם את עצמו. דלקת מהווה עבורנו בעצם סימן כי משהו במה שעשינו ולא בסדר ויש לתת עליו את הדעת. דלקת עלולה להופיע ברמות שונות של חומרה ובכדי למנוע זאת יש להבין קודם כל כיצד היא מתרחשת ואז איך לטפל בה.

דלקת בקרסול

הגוף שלנו מורכב ממספר רב של מערכות שונות שמתפקדות אחת לצד השנייה. רכיבי המערכת שרלוונטיים לנו כרגע הם השלד והעצמות שמרכיבות אותו; השרירים בגופנו שמבצעים פעולות שונות; הגידים שמחברים בין העצם לשריר.

אצל ספורטאים שמתאמנים באופן סדיר ועצים, דלקת עלולה להתרחש בגידים ובשרירים. כשהשריר מופעל הוא משתמש בחיבור שלו לעצם (הגיד) בכדי להשפיע על השלד ולהניע אותו. הפעלה לאורך מספר רב ביותר של חזרות או העמסת עומס מעבר ליכולת הגיד עלולה לגרום לקרעים ולשחיקה של הגיד. כשהגיד מתקן את עצמו מוזרם דם רב לאזור מה שגורם לנפיחות, כאבים והגבלה בתנועה, במילים אחרות – דלקת.

אותו תהליך בדיוק עלול להופיע גם עקב עומס יתר שמופעל על השריר. במקרה הזה הכאב הוא גם הדרך של הגוף שלנו להגיד 'די, הרשה לי לנוח קצת' בכדי לשחזר את עצמו כראוי.

הטיפול הראשוני בדלקת הוא מנוחה, קירור המקום, קיבוע חלקי והעלאת האזור הפגוע. במידה והדלקת חריפה יותר ניתן להשתמש בשיטות אחרות כגון חימום וקירור לסירוגין (לא לפני 4 ימים מהופעת הדלקת), נטילת תרופות מתאימות, אביזרי קיבוע ייעודיים ועוד. במידה והכאבים לא חולפים אחרי שבוע מומלץ לקבוע תור אצל אורטופד כף רגל עבור בדיקה יותר מעמיקה של הפגיעה, אורטופד יוכל לזהות פגיעה מסויימת ולהמליץ לכם על שיטות טיפול נכונות לפגיעה עצמה ובמידת הצורך לתת לכם טיפול תרופתי כגון איבופרן או טיפול פיזיותרפי שייקל על תהליך ההחלמה.

אימון מאומץ

עם עלייתו המחודשת של העניין הציבורי בספורט אנו שומעים יותר ויותר על פציעות של אנשים עקב התלהבות יתר שמובילה לאימון מאומץ מידי.

חשוב לזכור כי אימון מוצלח הוא לאו דווקא אימון בו אנו מתאמצים עד שאנחנו גמורים מעייפות; אימון מוצלח הוא זה שבו אנו יכולים להתמיד לאורך זמן והוא האימון היחידי שבו ניתן לראות תוצאות אמיתיות לאורך זמן.

ניתוח בקרסול

דלקת הינה תוצאה אפשרית של אימון מאומץ, אך ישנן פציעות אף קשות יותר שמשפיעות כבר על מערכת השלד עצמה או שגורמות לקריעה של ממש בגידים.

במקרה של פגיעה באזורים 'הקשים' יותר של המערכת, כמו עצמות, או הגידים, מופיע לרוב צורך לבצע ניתוח קרסול לתקן את האזור בעזרת ברגים או לוחיות מתכת מיוחדות.

משפט סיכום: בכדי להימנע ממצבים לא נעימים אלו של דלקות וניתוחים יש להתאמן בקצב נכון, עומס נכון וחשוב לא פחות - באמצעות טכניקה נכונה.